onsdag 23. mars 2016

Fargelegging med Zig Clean Color Real Brush - Tutorial: Hud

Jeg lovte jeg skulle legge ut en trinn-for-trinn beskrivelse av hvordan jeg fargelegger med Zig Clean Color Real Brush. Jeg har tatt maaange bilder, så jeg deler derfor opp i tre tutorials. Den første viser fargelegging av hud, kinn og øyne. Neste vil vise fargelegging av hår, og den siste vil vise fargelegging av klær og vinger.

Motivet er fra Saturated Canary, og motivet er stemplet på akvarellpapir med Staz On Jet Black.
 

Start med ansiktet. Legg farge 069 Blush som vist under.
 

Bruk en vannpensel med fin tupp og dra fargen innover mot midten av ansiktet. Vannpenselen må være veldig tørr for at vannet ikke skal dytte fargen ut mot kanten av motivet, og lage roser på arket. Jeg pleier å teste vannpenselen på håndbaken, og den skal da kjennes så vidt litt fuktig ut. Du kan også bruke en vanlig pensel som du tørker lett av. Jeg tørker alltid tuppen av vannpenselen på et tørkepapir mens jeg holder på, slik at jeg ikke trekker fargen for langt inn på motivet.
 

Legg på mer farge hvis du synes det ble for lyst.
 

Dra fargen inn mot midten av ansiktet. Jeg liker å skyve fargen fra meg, og roterer alltid motivet mens jeg jobber med fargeleggingen.
 

Legg litt ekstra skygge under hårkanten, og marker skyggen til nesa. Her er det veldig viktig at motivet er helt tørt slik at kanten på nesa ikke flyter utover.
 

Trekk fargen litt utover med vannpenselen.
 

Gå over kantene med fargen 071 Flesh Colour dersom du ønsker et gyldnere skjær på hudfargen.
 

Dra fargen lett innover.
 

Marker utkanten på kinnene med fargen 230 Pale Rose. Denne fargen er ganske mørk, og passer bra om du ønsker litt farge i kinnene.
 

Gå over kantene med fargen 028 Pale Pink. Denne er lys rosa, og kan også brukes alene dersom du ønsker en dusere farge i kinnene.
 

Trekk fargen innover med vannpenselen. Husk å bruke lite vann. Hvis fargen trekker seg litt ut i håret kan du gå over kanten med litt vann etter at ansiktet er tørt, og vaske vekk fargen med penselen. Tørk da kjapt med tørkepapir, slik at vannet ikke trekker inn i ansiktet og skyver vekk fargen der. Siden jeg skal ha mørkt hår på dette motivet lar jeg bare fargen være.
 

Farg leppene med de to samme tusjene som du brukte på kinnene. Først 230 Pale Rose.
 

Deretter 028 Pale Pink. La det stå igjen litt hvitt i midten.
 

Gå over kantene med vannpenselen.
 

Legg farge på øynene. Jeg har brukt 092 Blue Gray. En nydelig gråblå farge.
 

Gå over med vannpenselen og dus ut overgangen. Her har jeg valgt å beholde en del av det hvite i papiret, slik at øynene blir forholdsvis lyse.
 

Når ansiktet er ferdig fargelegger jeg resten av huden. Jeg starter med 069 Blush der skyggen skal være, og fargelegger en del av gangen.
 

Dra ut fargen med vannpenselen.
 

Gjør det samme med den andre armen. For å få et mest mulig realistisk resultat er det viktig at du bestemmer deg for hvor lyset kommer fra, slik at det som er lengst vekk fra lyskilden blir mørkere enn det som er nærmest.
 

Bruk vannpenselen på den andre hånda.
 

Jeg går over med samme farge en gang til for å få mer farge på armene, og for å skape mer dybde i bildet.
 

Dus ut overgangene.
 

Gå over skyggene med 071 Flesh Colour.
 

Trekk fargen ut over flatene.


Fargelegg beina på samme måte. Først med 069 Blush.
 

Dra utover fargen med vannpenselen.
 

Gjenta en gang til for å få litt mer farge på beina.
 

Legg skyggen på baksiden av leggen, og litt under skjørtekanten.
 

Gå over med 071 Flesh Colour. Denne legger jeg også bare i skyggekanten slik at motivet ikke blir for gult. Om du ønsker det kan du droppe denne fargen. Du kan også prøve å legge på denne fargen først, også gå over med 069 Blush etterpå. Her er det bare å prøve seg frem for å finne en hudfarge som du liker.
 

Slik ser motivet ditt ut når du er ferdig med dette steget. Jeg legger alltid farge på huden først, for da føler jeg at motivet våkner til liv.
 

Neste steg nå er å legge farge på håret. Det kommer en egen tutorial på det så snart jeg får tid til å sette meg ned og jobbe med innlegget. Hvis du lurer på noe så ikke vær redd for å ta kontakt. Og husk at øvelse gjør mester :).

Klem fra Veronica

1 kommentar:

Veronique sa...

Takk for tutorialen for huden. Gleder meg til å se resten ;)

Veronique

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...